Vad händer nu?

Porträttartikel i Österlenmagasinet.

9 okt 2020

NYCIRKUS

Parakrobat med världen som arbetsplats

Att arbeta som kulturproducent är krävande under normala omständigheter, men under en pandemi är det extra utmanande. Det kan nycirkusartisten och parakrobaten Rebecka Nord vittna om.
Efter många år utomlands har den internationellt erkända nycirkusartisten och parakrobaten Rebecka Nord återvänt till sina hemtrakter.
Efter många år utomlands har den internationellt erkända nycirkusartisten och parakrobaten Rebecka Nord återvänt till sina hemtrakter.
Foto: Fredrik Ekblad

Det har gått fyra veckor sedan Rebecka, hennes man Alex Katsaitis och deras två barn Aélia och Milian lämnade Oslo för huset de hyr utanför Ingelstorp.

Efter tre år i Norge var familjen egentligen på väg till London där Alex hade fått ett jobberbjudande, men så slog Coronapandemin till och planerna omkullkastades.

Istället för London blev det Ingelstorp, nära Rebeckas föräldrar. Att få ihop livspusslet är för de flesta småbarnsföräldrar en prövning, men för Rebecka och Alex, som båda reser mycket i sina arbeten, är det minst sagt komplicerat.

– Alex pendlar till London och jag turnerar med olika nycirkusföreställningar runt om i landet, så hjälpen från mina föräldrar är ovärderlig, säger Rebecka.

Hon är uppvuxen i Abbekås och var redan som liten ett väldigt aktivt barn.

– Jag klättrade i träd, cyklade enhjuling, seglade och sjöng i kör. Men jag var aldrig klassens clown eller hade en önskan om att stå i centrum. Jag gillade däremot scenen och visste tidigt att det var där jag hörde hemma.

Vid 15 flyttade Rebecka hemifrån för att gå på Nordens, på den tiden landets enda cirkusgymnasium. Efter studierna startade hon akrobatikduon Stint tillsammans med Sofia Wålstedt och de turnerade under många år världen runt med sina cirkusnummer och längre akter.

Därefter har Rebecka varit involverad i flera olika konstellationer och samarbeten. Bland annat en Hip hop- och cirkusföreställning som turnerade runt om i Europa, i performances med dansaren Antoine Dutrieu och med det brittiska kvinnliga kompaniet Mimbre.

Hon har också producerat en barnföreställning och deltagit i projekt inom social cirkus, som Clowner Utan Gränser.

Rebecka Nord är aktuell med den egenskrivna föreställningen ”Det får bära eller brista” som hade premiär på Landskrona teater i slutet av februari i år.
Rebecka Nord är aktuell med den egenskrivna föreställningen ”Det får bära eller brista” som hade premiär på Landskrona teater i slutet av februari i år.
Foto: Alex Hinchcliffe

 

Under årens lopp har det blivit många flyttar.

– Jag har bott i Danmark, Frankrike, Belgien, England, Grekland, Italien och nu senast Norge.

Erfarenheterna har fått henna att växa som människa, säger hon.

– Jag har lärt mig att möta människor i många olika länder med olika bakgrund och att jobba med barn i flyktingläger under mycket svåra förhållanden. Det har varit väldigt givande och utvecklande.

Just nu turnerar Rebecka och Signe Veinholt med familjeföreställningen ”Att rymma med en cirkus”.
Just nu turnerar Rebecka och Signe Veinholt med familjeföreställningen ”Att rymma med en cirkus”.
Foto: Stefan Andersson

 

För två år sedan skapade Rebecka tillsammans med keramikern Matilda Haritz Svenson och akrobaten Signe Veinholt familjeföreställningen ”Att rymma med en cirkus” som nu turnerar runt om i landet.

I föreställningen, som handlar om gränslandet mellan skulptur och kropp, mellan att skapa och att utöva, figurerar två akrobater, ett antal abstrakta keramikskulpturer och en skulptör i en fiktiv utställningsmiljö. Vem eller vad som är rekvisita åt vem är osäkert och i förändring.

Rebecka är även aktuell med akrobatföreställningen ”Det får bära eller brista” som är något av ett skötebarn.

Föreställningen hann precis ha premiär på Landskrona teater i slutet av februari i år innan Coronapandemin slog till och alla föreställningar fick ställas in.

 

2019 deltog Rebecka i Diors spektakulära haute couture show på Musée Rhodin i Paris.
2019 deltog Rebecka i Diors spektakulära haute couture show på Musée Rhodin i Paris.
Foto: Inez Manai

– Det var fruktansvärt, ett antiklimax. Jag hade lagt ner så mycket tid och kraft på föreställningen och vi skulle turnera med den i Norden, men så blev det ingenting. Det tog hårt, men Alex sade till mig att jag inte kunde ta det personligt och det ligger ju något i det.

Föreställningen, där sex kvinnliga parakrobater och två folkmusiker deltar, har fått skjutas fram och förhoppningen är att den ska kunna sättas upp nästa vår/sommar.

– Det blir extra komplicerat av att några i ensemblen bor i Norge och Finland och inte kan resa utan att sitta i karantän.

Under tiden turnerar Rebecka med familjeföreställningen ”Att rymma med en cirkus” och har fått en tjänst som cirkuslärare på Kulturskolan i Skurup, där hon själv började sin cirkuskarriär för 25 år sedan.

Under tiden hon har varit utomlands har det hänt mycket inom nycirkus i Skåne, konstaterar Rebecka.

– Det bubblar lite varstans, i städer och på landet. Bara i höst är det premiär för tre nycirkusföreställningar i Skåne, så det känns spännande.

Själv ser hon en framtid med mer fokus på koreografi och att producera föreställningar.

– Att arbeta som akrobat är fysiskt krävande. Det är mycket resor och ekonomiskt osäkert. Vill man in i den här världen, måste man verkligen gilla det, säger hon och skrattar.

 

REBECKA NORD

Familj: Mannen Alex Katsaitis och barnen Aélia och Milian.
Yrke: Nycirkusartist, parakrobat och kulturproducent.
Bor: Ingelstorp efter många år utomlands.
Aktuell: Med de egenskrivna akrobatföreställningarna ”Det får bära eller brista” och ”Att rymma med en cirkus”.
Höjdpunkter under karriären:
• Premiären av den egenskrivna föreställningen ”Det får bära eller brista” 2020.
• Uppträdde tillsammans med Mimbre i en grupp med 18 kvinnliga akrobater på Diors haute couture show i Paris under fashion week 2019.
• Projekt med Clowner utan gränser, i Nepal, Libanon, Palestina, Kenya.

#thesofadance

15 aug 2020

Under vår 2020 när alla föreställningar var inställda så fick jag chansen att medverka i detta spännande projekt.

When the world is no longer your stage... 30 acrobats physicalise the shared exhaustion, frustration and complications of living within drastically limited space, creating absurdity and beauty while stuck on their sofas. A short film that gives a snapshot of the extraordinary spring of 2020 and how differently we all dealt with it, finishing with an invite to the viewers to share their own experiences from the comfort of their sofas...

About Filmed in Lockdown: Filmed in Lockdown is a series of new works of literary, musical, visual, and performance arts, commissioned for Culture in Quarantine by Arts Council England and BBC Arts. The Sofa Dance was made with support from The Space Arts and Sadler's Wells.

CREDITS Directed by Arthur Le Fol and Lina Johansson

Music “Just a Place” by Underground System Written by Peter Matson and Domenica Fossati

Edited by Arthur Le Fol

Choreographed by Lina Johansson and cast

Filmed by the cast at home locations

Featuring the young talent Aélia Katsaiti Nord Dylan Fratelli-Burch Kalani Khamjani-Wilson Lev Maggor Eva Ruth Euba Frida Fratelli-Burch Marnie Power Milian Nord Katsaitis Raya Maggor Ronja Talbot Skyla Khamjani-Wilson Suki Keighley Tuva Talbot

Project Manager Zsofia Szendrei

Executive Producers For Sadler’s Wells – Alistair Spalding and Bia Oliveira For The Space – Fiona Morris

Norska cirkusartister cirkuserar hemma.

29 mar 2020

Det får bära eller brista

3 sep 2019

Om väldigt få dagar börjar skapandet av Det får bära eller brista på Dynamo - workspace for circus and performing arts i Odense, Danmark. 

Förberedelser är på gång på flera olika ställen parallellt med varandra och jag sitter här som spindeln i nätet och gläder mig åt att allt faller på plats. Snart kan processen börja!

Får jag lov att presentera vår nya affisch skapad av sofialindholm.com

Höstens turnéplan - Att rymma med en cirkus

30 aug 2019

Äntligen ska vi ut i Sverige och spela Att rymma med en cirkus både på skolor och på teatrar. Det ska verkligen bli spännande att se hur den mottages av publiken. 

Kom och se oss vetja!

Turnéplan hösten 2019

September:
17 - 18 sept Mora (4 st)
19 - 20 sept Orsa (4 st)
21 sept Vara konserthus (Offentliga 2 st)
27 sept Vansbro (1 st)
28 sept Lindberghallen, Djurås (Offentlig 1 st)

Oktober:
30 sept - 4 okt Maximteatern, Borlänge (10 st)
5 okt Dalateatern, Falun (Offentliga 2 st)
6 okt Teater Lederman, Stockholm (Offentlig 1 st)
8 okt Hässleholm (Utbudsdag för Riksteatern 1 st)

November:
22 nov Hammargården, Gnosjö (Offentlig 1 st)

Fotograf: Alex Hinchcliffe

Vad vi bär.

5 aug 2019

Som en del av förberedelserna inför skapande av Det får bära eller brista tillbringade jag lite tid tillsammans med fotografen Lisa Grip. Vi utforskade temat bära, bära barn & vatten, tyngd & lätthet ur ett fotografiskt perspektiv. 

Här är ett litet smakprov: 

 

BUMP- a short film by Arthur le FOL and Mimbre

7 jun 2019

BUMP challenges and deconstructs social expectations around people’s bodies during pregnancy.

I project I joined doing partner acrobatics with Silvia Fratelli. Less than seven weeks later Milian popped out. ;)

Behind the scene images - Dior

19 apr 2019

Akrobatik på Dior's fashion show.

7 feb 2019

Året 2019 startade med ett ovanligt spännande projekt. Jag hade äran att medverka i Diors haute couture show tillsammans med 17 andra kvinnliga akrobater och brittiska Mimbre. 

Det var tuffa repetitionsveckor och jag sprang mellan träningspass och amningspass, men på något fantastiskt sätt så blev det lättare för varje dag. 

Tack till mormor för alla timmar du promenerade omkring i Londons januarikyla med Milian i vagnen och tack till Alex och Aélia som alltid är positiv till nya cirkusäventyr. 

Här är en intervju med Mimbres "co-artistic director" Lina Johansson:

 

HÄR:  A short clip with focus on the acrobats

 

Och hela showen:

 

Några artiklar: 

Vogue - Diors circus comes to town

The Guardian - Christian Dior in Paris: big-top showcase of technique and daring

iD - Christian Dior goes haute couture circus

Stöd från Kulturrådet!

21 dec 2018

Är det sant? Kan det bli verklighet, detta projekt som jag har drömt om och planerat inför i sex år nu?

En hyllning till min mormor, min mormors mor och min mormorsmormor. Och alla andra starka kvinnor här i världen.

Svenska kulturrådet tror i alla fall på min föreställningsidé!

 

 

Trailer Att rymma med en cirkus.

13 dec 2018

Så har vi haft premiär på familjeföreställningen Att rymma med en cirkus och äntligen är trailern här för att väcka er nyfikenhet!

Höst 2018.

18 sep 2018

Nu är det snart dags att öppna upp för cirkus-kreativiteten igen. Om endast två veckor kommer jag resa till Leksand, Dalarna för att skapa föreställning med föreningen Kulturbyttan.

"Att rymma med en cirkus"

Är ni intresserade av att läsa mer om denna barnföreställning med akrobatik och keramikskulpturer så kan ni gå in på Scenkonstportalen eller se här: 

produktion-att-rymma-med-en-cirkus.pdf 

Premiär i Smedjebacken den 24 november!

Förutom förberedelser inför höstens residenser har jag haft fullt upp med lille krabaten som tittade ut ur den här magen i slutet av maj: 

Foto: Anna Strickland 

Bebistid och förkylningtid så snart dags att rymma med en cirkus...

Stöd från Region Skåne.

3 apr 2018

"Circus By Me får 100 000 kronor till föreställningen Det får bära eller brista som är en föreställning där parakrobatik kombineras med nordisk folkmusik. Med avstamp i sin egen släkthistoria och sina egna erfarenheter vill Rebecka Nord skapa en föreställning om kvinnans fysiska styrka ur både ett historiskt och nutida perspektiv. Utgångspunkten är de fysiska arbetsuppgifter som historiskt alltid legat på kvinnorna. Det handlar inte minst om allt bärande: barn, potatissäckar, kastruller, vatten- och mjölkkannor, barnvagnar in i bilen och uppför trappor, matkassar från affären, ved och liknande.

Ambitionen är att skapa en artistiskt stark föreställning som berättar en viktig del av den nordiska kvinnans historia och belyser kvinnans fysiska styrka. Detta gestaltas med hjälp av kvinnliga parakrobater som större delen av sina liv arbetat med just fysisk styrka och har som yrke att bära eller bli burna.

Föreställningen kommer att produceras under olika residensveckor på bland annat Karavan i Malmö och Landskrona Teater där även premiären är planerad att ske i oktober 2019. I samband med residensperioderna vill man även bjuda in en intresserad publik till olika workshops, öppna repetitioner och work-in-progress-visningar. Föreställningar är även planerade i Ystad och Skurup och förhoppningen är att kunna sälja föreställningen regionalt, nationellt och internationellt."

Kreativt kvinnokonvent i Skåne.

14 mar 2018

I januari organiserade jag ett Kreativt konvent för kvinnliga parakrobater i Skivarp i Skåne. 

Det var fantastiskt att samla så pass många kvinnliga akrobater på ett och samma ställe. Vi var fem internationella gäster, sex lokala skånska akrobater och sju från resten av Sverige.

Alla var otroligt positiva och glada att ett tillfälle som detta gavs; ett möte utan kostnad (för deltagarna), ett möte utan press att skapa något och prestera, ett möte för att utvecklas och utbyta erfarenheter. Ett av de största målen var att inspirera och motivera deltagarna i deras karriärer och efter den feed back jag fått så lyckades jag med det. En del av de svenska artisterna bor ganska isolerat och har kanske inte ett cirkusnätverk runt sig, detta möte blev extra viktigt för dem.

Vi lyckades att skapa workshops på allas nivåer och det brittiska kompaniet Mimbre var verkligen helgens stora tillgång.

Denna helg gav också inspiration och kunskap som ligger till grund för Circus By Me’s nästa stora föreställningsproduktion ”Det får bära eller brista” som beräknas skapas och ha premiär under 2019.

Mötet organiserades med hjälp av bidrag från Konstnärsnämnden och Region Skåne.

Fotograf: Anna Hanna Rosengren 

 

 

Att rymma med en cirkus.

14 jan 2018

Att rymma med en cirkus är namnet på det nya projekt som jag börjar år 2018 att arbeta med.

Det känns onekligen som att jag rymt här jag sitter på ett fullt X2000 och ser snölandskapet flimra förbi mellan Oslo och Borlänge.

Bredvid mig sitter akrobaten och artisten Signe Veinholt som förra året medverkade i skulptören Matilda Haritz Svensons projekt Koreografi för föremål.

Det var ett undersökande konstprojekt mellan akrobatik och keramik som nu ligger till grund för den föreställning vi börjar skapa med mig som extra aktör. Jag känner mig ärad att få dyka in i deras kreativa värld där abstrakta skulpturer görs levande.

Under arbetet med Koreografi för föremål samlade Signe och Matilda en mängd stoff som vi nu kommer att vidareutveckla till en familje/barnföreställning med premiär höst 2018.

Att rymma med en cirkus handlar om gränslandet mellan skulptur och kropp, mellan att skapa och att utöva. Om att se det egna arbetet genom någon annans praktik. Om längtan.

Målet är en lågmäld clownföreställning framförd av två akrobater, ett antal abstrakta keramikskulpturer och en skulptör i en fiktiv utställningsmiljö. Vem eller vad som är rekvisita åt vem är osäkert och i förändring. Hur får man behandla skulpturer, får man röra, dra, klättra? Hur når formerna den frigörelse de längtar efter?

Föreställningen ska ge fler människor möjlighet att ta del av konst som de annars lätt missar. Många människor känner ett motstånd mot att gå in i utställningsmiljöer, och många barn rör sig inte i miljöer där det finns utställningsrum. Vår föreställning tar det konstnärliga rummet till publiken och gör det till något lekfullt. Vi leker och arbetar undersökande med det förbjudna i att vidröra konstobjekt och låter föremålen besjälas.

Det kommer att bli sååå spännande!!!

Matilda Haritz Svenson f. 1982 är verksam i Siljansnäs i Dalarna och just nu aktuell med en offentlig gestaltning på NKS. Hon har erhållit ett flertal stipendier, till exempel IASPIS ateljéstipendium 2014-2015.

Matilda bygger sammanhang av abstrakta skulpturer. Hennes keramik har ett drivet handlag, bränns med ved och får av sin storlek en fysisk närvaro som hon nyttjar för att göra människan till den sista pusselbiten i verket.

http://www.matildaharitzsvenson.com/

Signe Veinholt f. 1978 bosatt i Dala-Floda i Dalarna mötte parakrobatiken för första gången som 19-åring på en kurs i fysisk teater och det blev kärlek från första ögonblicket. Sen dess gick det inte att sluta!

Hon utbildade sig på Akademien för otämjd kreativitet i Köpenhamn, Cirkuspiloterna i Stockholm samt Artistisk arbete inom Disciplin- en ettårig kurs på DOCH (Dans och Cirkushögskolan) Signe arbetar främst med barnkultur och för tillfället turnerar hon föreställningen Tidsfördriv runt om i Sverige.

← Äldre inlägg