Vad händer nu?

#thesofadance

15 aug 2020

Under vår 2020 när alla föreställningar var inställda så fick jag chansen att medverka i detta spännande projekt.

When the world is no longer your stage... 30 acrobats physicalise the shared exhaustion, frustration and complications of living within drastically limited space, creating absurdity and beauty while stuck on their sofas. A short film that gives a snapshot of the extraordinary spring of 2020 and how differently we all dealt with it, finishing with an invite to the viewers to share their own experiences from the comfort of their sofas...

About Filmed in Lockdown: Filmed in Lockdown is a series of new works of literary, musical, visual, and performance arts, commissioned for Culture in Quarantine by Arts Council England and BBC Arts. The Sofa Dance was made with support from The Space Arts and Sadler's Wells.

CREDITS Directed by Arthur Le Fol and Lina Johansson

Music “Just a Place” by Underground System Written by Peter Matson and Domenica Fossati

Edited by Arthur Le Fol

Choreographed by Lina Johansson and cast

Filmed by the cast at home locations

Featuring the young talent Aélia Katsaiti Nord Dylan Fratelli-Burch Kalani Khamjani-Wilson Lev Maggor Eva Ruth Euba Frida Fratelli-Burch Marnie Power Milian Nord Katsaitis Raya Maggor Ronja Talbot Skyla Khamjani-Wilson Suki Keighley Tuva Talbot

Project Manager Zsofia Szendrei

Executive Producers For Sadler’s Wells – Alistair Spalding and Bia Oliveira For The Space – Fiona Morris

Norska cirkusartister cirkuserar hemma.

29 mar 2020

Det får bära eller brista

3 sep 2019

Om väldigt få dagar börjar skapandet av Det får bära eller brista på Dynamo - workspace for circus and performing arts i Odense, Danmark. 

Förberedelser är på gång på flera olika ställen parallellt med varandra och jag sitter här som spindeln i nätet och gläder mig åt att allt faller på plats. Snart kan processen börja!

Får jag lov att presentera vår nya affisch skapad av sofialindholm.com

Höstens turnéplan - Att rymma med en cirkus

30 aug 2019

Äntligen ska vi ut i Sverige och spela Att rymma med en cirkus både på skolor och på teatrar. Det ska verkligen bli spännande att se hur den mottages av publiken. 

Kom och se oss vetja!

Turnéplan hösten 2019

September:
17 - 18 sept Mora (4 st)
19 - 20 sept Orsa (4 st)
21 sept Vara konserthus (Offentliga 2 st)
27 sept Vansbro (1 st)
28 sept Lindberghallen, Djurås (Offentlig 1 st)

Oktober:
30 sept - 4 okt Maximteatern, Borlänge (10 st)
5 okt Dalateatern, Falun (Offentliga 2 st)
6 okt Teater Lederman, Stockholm (Offentlig 1 st)
8 okt Hässleholm (Utbudsdag för Riksteatern 1 st)

November:
22 nov Hammargården, Gnosjö (Offentlig 1 st)

Fotograf: Alex Hinchcliffe

Vad vi bär.

5 aug 2019

Som en del av förberedelserna inför skapande av Det får bära eller brista tillbringade jag lite tid tillsammans med fotografen Lisa Grip. Vi utforskade temat bära, bära barn & vatten, tyngd & lätthet ur ett fotografiskt perspektiv. 

Här är ett litet smakprov: 

 

BUMP- a short film by Arthur le FOL and Mimbre

7 jun 2019

BUMP challenges and deconstructs social expectations around people’s bodies during pregnancy.

I project I joined doing partner acrobatics with Silvia Fratelli. Less than seven weeks later Milian popped out. ;)

Behind the scene images - Dior

19 apr 2019

Akrobatik på Dior's fashion show.

7 feb 2019

Året 2019 startade med ett ovanligt spännande projekt. Jag hade äran att medverka i Diors haute couture show tillsammans med 17 andra kvinnliga akrobater och brittiska Mimbre. 

Det var tuffa repetitionsveckor och jag sprang mellan träningspass och amningspass, men på något fantastiskt sätt så blev det lättare för varje dag. 

Tack till mormor för alla timmar du promenerade omkring i Londons januarikyla med Milian i vagnen och tack till Alex och Aélia som alltid är positiv till nya cirkusäventyr. 

Här är en intervju med Mimbres "co-artistic director" Lina Johansson:

 

HÄR:  A short clip with focus on the acrobats

 

Och hela showen:

 

Några artiklar: 

Vogue - Diors circus comes to town

The Guardian - Christian Dior in Paris: big-top showcase of technique and daring

iD - Christian Dior goes haute couture circus

Stöd från Kulturrådet!

21 dec 2018

Är det sant? Kan det bli verklighet, detta projekt som jag har drömt om och planerat inför i sex år nu?

En hyllning till min mormor, min mormors mor och min mormorsmormor. Och alla andra starka kvinnor här i världen.

Svenska kulturrådet tror i alla fall på min föreställningsidé!

 

 

Trailer Att rymma med en cirkus.

13 dec 2018

Så har vi haft premiär på familjeföreställningen Att rymma med en cirkus och äntligen är trailern här för att väcka er nyfikenhet!

Höst 2018.

18 sep 2018

Nu är det snart dags att öppna upp för cirkus-kreativiteten igen. Om endast två veckor kommer jag resa till Leksand, Dalarna för att skapa föreställning med föreningen Kulturbyttan.

"Att rymma med en cirkus"

Är ni intresserade av att läsa mer om denna barnföreställning med akrobatik och keramikskulpturer så kan ni gå in på Scenkonstportalen eller se här: 

produktion-att-rymma-med-en-cirkus.pdf 

Premiär i Smedjebacken den 24 november!

Förutom förberedelser inför höstens residenser har jag haft fullt upp med lille krabaten som tittade ut ur den här magen i slutet av maj: 

Foto: Anna Strickland 

Bebistid och förkylningtid så snart dags att rymma med en cirkus...

Stöd från Region Skåne.

3 apr 2018

"Circus By Me får 100 000 kronor till föreställningen Det får bära eller brista som är en föreställning där parakrobatik kombineras med nordisk folkmusik. Med avstamp i sin egen släkthistoria och sina egna erfarenheter vill Rebecka Nord skapa en föreställning om kvinnans fysiska styrka ur både ett historiskt och nutida perspektiv. Utgångspunkten är de fysiska arbetsuppgifter som historiskt alltid legat på kvinnorna. Det handlar inte minst om allt bärande: barn, potatissäckar, kastruller, vatten- och mjölkkannor, barnvagnar in i bilen och uppför trappor, matkassar från affären, ved och liknande.

Ambitionen är att skapa en artistiskt stark föreställning som berättar en viktig del av den nordiska kvinnans historia och belyser kvinnans fysiska styrka. Detta gestaltas med hjälp av kvinnliga parakrobater som större delen av sina liv arbetat med just fysisk styrka och har som yrke att bära eller bli burna.

Föreställningen kommer att produceras under olika residensveckor på bland annat Karavan i Malmö och Landskrona Teater där även premiären är planerad att ske i oktober 2019. I samband med residensperioderna vill man även bjuda in en intresserad publik till olika workshops, öppna repetitioner och work-in-progress-visningar. Föreställningar är även planerade i Ystad och Skurup och förhoppningen är att kunna sälja föreställningen regionalt, nationellt och internationellt."

Kreativt kvinnokonvent i Skåne.

14 mar 2018

I januari organiserade jag ett Kreativt konvent för kvinnliga parakrobater i Skivarp i Skåne. 

Det var fantastiskt att samla så pass många kvinnliga akrobater på ett och samma ställe. Vi var fem internationella gäster, sex lokala skånska akrobater och sju från resten av Sverige.

Alla var otroligt positiva och glada att ett tillfälle som detta gavs; ett möte utan kostnad (för deltagarna), ett möte utan press att skapa något och prestera, ett möte för att utvecklas och utbyta erfarenheter. Ett av de största målen var att inspirera och motivera deltagarna i deras karriärer och efter den feed back jag fått så lyckades jag med det. En del av de svenska artisterna bor ganska isolerat och har kanske inte ett cirkusnätverk runt sig, detta möte blev extra viktigt för dem.

Vi lyckades att skapa workshops på allas nivåer och det brittiska kompaniet Mimbre var verkligen helgens stora tillgång.

Denna helg gav också inspiration och kunskap som ligger till grund för Circus By Me’s nästa stora föreställningsproduktion ”Det får bära eller brista” som beräknas skapas och ha premiär under 2019.

Mötet organiserades med hjälp av bidrag från Konstnärsnämnden och Region Skåne.

Fotograf: Anna Hanna Rosengren 

 

 

Att rymma med en cirkus.

14 jan 2018

Att rymma med en cirkus är namnet på det nya projekt som jag börjar år 2018 att arbeta med.

Det känns onekligen som att jag rymt här jag sitter på ett fullt X2000 och ser snölandskapet flimra förbi mellan Oslo och Borlänge.

Bredvid mig sitter akrobaten och artisten Signe Veinholt som förra året medverkade i skulptören Matilda Haritz Svensons projekt Koreografi för föremål.

Det var ett undersökande konstprojekt mellan akrobatik och keramik som nu ligger till grund för den föreställning vi börjar skapa med mig som extra aktör. Jag känner mig ärad att få dyka in i deras kreativa värld där abstrakta skulpturer görs levande.

Under arbetet med Koreografi för föremål samlade Signe och Matilda en mängd stoff som vi nu kommer att vidareutveckla till en familje/barnföreställning med premiär höst 2018.

Att rymma med en cirkus handlar om gränslandet mellan skulptur och kropp, mellan att skapa och att utöva. Om att se det egna arbetet genom någon annans praktik. Om längtan.

Målet är en lågmäld clownföreställning framförd av två akrobater, ett antal abstrakta keramikskulpturer och en skulptör i en fiktiv utställningsmiljö. Vem eller vad som är rekvisita åt vem är osäkert och i förändring. Hur får man behandla skulpturer, får man röra, dra, klättra? Hur når formerna den frigörelse de längtar efter?

Föreställningen ska ge fler människor möjlighet att ta del av konst som de annars lätt missar. Många människor känner ett motstånd mot att gå in i utställningsmiljöer, och många barn rör sig inte i miljöer där det finns utställningsrum. Vår föreställning tar det konstnärliga rummet till publiken och gör det till något lekfullt. Vi leker och arbetar undersökande med det förbjudna i att vidröra konstobjekt och låter föremålen besjälas.

Det kommer att bli sååå spännande!!!

Matilda Haritz Svenson f. 1982 är verksam i Siljansnäs i Dalarna och just nu aktuell med en offentlig gestaltning på NKS. Hon har erhållit ett flertal stipendier, till exempel IASPIS ateljéstipendium 2014-2015.

Matilda bygger sammanhang av abstrakta skulpturer. Hennes keramik har ett drivet handlag, bränns med ved och får av sin storlek en fysisk närvaro som hon nyttjar för att göra människan till den sista pusselbiten i verket.

http://www.matildaharitzsvenson.com/

Signe Veinholt f. 1978 bosatt i Dala-Floda i Dalarna mötte parakrobatiken för första gången som 19-åring på en kurs i fysisk teater och det blev kärlek från första ögonblicket. Sen dess gick det inte att sluta!

Hon utbildade sig på Akademien för otämjd kreativitet i Köpenhamn, Cirkuspiloterna i Stockholm samt Artistisk arbete inom Disciplin- en ettårig kurs på DOCH (Dans och Cirkushögskolan) Signe arbetar främst med barnkultur och för tillfället turnerar hon föreställningen Tidsfördriv runt om i Sverige.

En icke-dag eller en dag-dag?

12 okt 2017

Ibland får man bara en känsla av att dagen är meningslös, den är liksom seg som kola, det regnar, att-göra-listan är så lång men man vill helst bara krypa upp i soffan, titta i taket och tugga vingummi som fastnar i tänderna.

Så var det här i Oslo i förmiddags. Men så plötsligt fick jag lite energi och bestämde mig för att baka bröd. Sådana konkreta projekt kan få även den mest förlorade tillbaka på rätt spår och innan jag vet ordet av satt jag här och skrev en ansökan om att få pengar för att utveckla min clown. 

Brödet ska gräddas i en hel timme i nedre delen av ugnen, det är fortfarande grått och ruggigt ute men inuti mig börjar idéer bubbla upp. 

Hurra för det!

Och här kommer en artikel som publicerades den 18 september i Skånska dagbladet som jag ännu inte lagt in här på bloggen.

Våghalsiga erfarenheter

"YSTAD/ABBEKÅS Akrobaten Rebecka Nord bjuder in till ett konvent för akrobater i Abbekås. 
Det ska handla om hur man kan åldras och kan fortsätta jobba som akrobat.

Det kommer vara kvinnor som jobbat som akrobater i decennier nu från Englad, Belgien, Norge och Sverige bland annat som ska träffas. Kollegor som Rebecka Nord har mött under sin karriär. Hon vill med konventet låta kvinnorna ta del av varandras färdigheter i ett utbyte som ska göra det lättare för alla att fortsätta jobba som akrobater – fast man har fått barn – och fast man passerat fyrtio. 
– Hur ska man klara att vara akrobat hela livet? När man var 19 år körde man bara på och lydde sin lärare, säger Rebecka Nord som numer funderar mer på hur kroppen ska orka.

Region Skåne har bidragit med 23 000 kronor för att träffen ska kunna bli av i Abbekås i januari. 

Abbekås är byn där Rebecka är uppvuxen och hon tillhörde den första kullen elever som övade cirkuskonster i Kulturskolans regi. Sedermera gick hon cirkuslinjen på gymnasiet i Gävle och är sedan dess egenföretagare. Hon är nycirkusartist och har inga direkta kollegor att gå i fotspåren efter utan får forma sin yrkesroll tillsammans med sina jämnåriga kollegor. 
– När man var yngre såg man varandra som konkurrenter, men inte nu. 
Hon har jobbat i hela Europa under årens lopp men längtar nu hem och hoppas kunna utgå mer från Skåne i framtiden. 
Parallellt med konventet skriver hon på sin föreställning ”Det får bära eller brista”. Där berättar hon två historier parallellt med varandra. En i nutid som sätter ljuset på kvinnor som är nycirkus-akrobater och en som är hennes släkthistoria. 
– Kvinnor utförde så mycket tyngre arbete än att stå vid spisen och passa barnen, säger Rebecka Nord som känner ett släktskap med sina förfäder som var tvungna att klara av fysiskt tunga uppgifter – vilket hon och kollegorna nu måste hantera.

Att lyfta sin lilla tvååriga, Aélia, är än så länge en barnlek. Den lilla tycker det är självklart att hänga på mammas fötter eller leka flygplan, med samma lust som Rebecka insöp konsterna som visades av Cirkus Olympia i Abbekås under hennes egen barndom."

← Äldre inlägg